Prezentujemy kolejną opowieść pt. Międzywojnie bardzo ciekawego cyklu Muzyka Cerkiewna w Rzeczpospolitej autorstwa Łukasza Hajduczeni. W odcinku “Międzywojnie”, na przykładzie relacji z koncertu poświęconego Metropolicie Dionizemu, jest przeanalizowany sposób podejścia do twórczości i wykonawstwa śpiewów cerkiewnych w okresie międzywojennym. Czas ten wyróżnia się wykorzystywaniem bazy kompozytorskiej poprzedniego stulecia, ale jednocześnie podejmuje próby nowej twórczości, z uwzględnieniem osiągnięć awangardy. Przykładem na to jest zarejestrowana niedawno, pierwszy raz po wojnie, kantata, napisana z okazji 10 – lecia piastowania tronu zwierzchnika PAKP przez Metropolitę Dionizego. Jej autorem jest Dimitri Orłow, uczeń słynnych Waleriana Bierdiajewa oraz Karola Szymanowskiego. Koncert ponadto zawiera utwory takich kompozytorów jak Sviridov, Czesnakow, Fortunato czy Kastalski.
Występ odbył się podczas wystawy o Metropolicie Dionizym w Akademii Supraskiej, przy udziale zjednoczonego kolektywu chóralnego, składającego się z zespołów “Armonia”, “Fili”, “Pathos” i “Katapetasma”. Całość poprowadził Łukasz Hajduczenia.
O autorze
Łukasz Hajduczenia – śpiewak i teolog prawosławny; śpiewak cerkiewny od dziecka, śpiewak operowy z wykształcenia; absolwent Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie, a także Konserwatorium Muzycznego w Warszawie oraz w Londynie. Założyciel i dyrygent Męskiego Zespołu Muzyki Cerkiewnej „Katapetasma”.