W kolejnym odcinku pt. Muzyczność liturgii z cyklu Muzyka cerkiewna w Rzeczpospolitej Łukasz Hajduczenia dokonuje analizy formy nabożeństwa prawosławnego, na przykładach konkretnych momentów. Liturgia posiada bardzo określony program oddziaływania na człowieka, wyrażony w specyficznym języku artystycznym, którego kanwą jest muzyka.
Parametry muzyki liturgicznej muszą odpowiadać traktowaniu przestrzeni świątyni oraz uwzględniać cykl dobowy nabożeństw, związany ze światłem każdej pory dnia i nocy. Wyznacza to charakterystykę swoistego teatru, który odbywa się podczas akcji liturgicznej. Człowiek z definicji nie ma możliwości być w tym teatrze widzem, a tylko i wyłącznie współtwórcą.
W filmie są zawarte fragmenty z nabożeństw w Klasztorze św. Onufrego w Jabłecznej, na których śpiewa Męski Zespół Muzyki Cerkiewnej “Katapetasma” pod dyrekcją Łukasza Hajduczenia.
O autorze
Łukasz Hajduczenia – śpiewak i teolog prawosławny; śpiewak cerkiewny od dziecka, śpiewak operowy z wykształcenia; absolwent Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie, a także Konserwatorium Muzycznego w Warszawie oraz w Londynie. Założyciel i dyrygent Męskiego Zespołu Muzyki Cerkiewnej „Katapetasma”.