W drugim odcinku z ciekawego cyklu Muzyka cerkiewna w Rzeczpospolitej pt. “Notacja” są omówione podstawowe zagadnienia zapisu śpiewu liturgicznego wschodniego chrześcijaństwa, istniejącego od początku polskiej państwowości na terenie naszego kraju. Szczegóły notacji kriukowej, omawia dr Daniel Sawicki – specjalista i badacz śpiewu starokijowskiego, staroobrzędowego i irmologionów z czasu I Rzeczpospolitej. Możemy posłuchać też, jak Łukasz Hajduczenia wykonuje fragmenty z irmologionów, dając możliwość śledzenia przebiegu zapisu. Ponadto zawarty jest krótki tutorial porównawczy współczesnej notacji nutowej i kijowskiej notacji kwadratowej.
O autorze
Łukasz Hajduczenia – śpiewak i teolog prawosławny; śpiewak cerkiewny od dziecka, śpiewak operowy z wykształcenia; absolwent Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie, a także Konserwatorium Muzycznego w Warszawie oraz w Londynie. Założyciel i dyrygent Męskiego Zespołu Muzyki Cerkiewnej „Katapetasma”.